🍋 Vitamin C nově v kapslích, které se snadno polykají. Doprava po ČR je při nákupu nad 1500 Kč zdarma.

Košík

(0)
Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Zdravotní benefity oleje z krillu podle vědeckých studií

Zdravotní benefity oleje z krillu podle vědeckých studií

Olej z krillu, ale i rybí oleje a další doplňky stravy obsahující omega-3 mastné kyseliny se staly v posledních letech nesmírně populární. Zde je šest vědecky podložených zdravotních přínosů krillového oleje pro lidské tělo a zdraví.

Poslechněte si článek jako podcast 🎧

Evidence Based 🔬

Naše články jsou založeny na vědeckých důkazech z prověřených zdrojů. 

Snažíme se být ve výběru článků objektivní a prezentovat obě strany argumentu. Vybíráme vždy tzv. Peer Reviewed práce, tedy takové studie, které byly před zveřejněním zkontrolovány jinými vědci a experty v dané oblasti, tak, aby zaručili kvalitu studie a potvrdili pravdivost výstupů.

Články obsahují odkazy na vědecké studie. V textu jsou čísla v závorkách (1, 2, 3, 4), která odkazují na příslušnou vědeckou práci, ze které byly informace čerpány. Celý odkaz je k nalezení vždy na konci článku v sekci Zdroje.

Co je krill?

Krillový olej je doplněk stravy, který si rychle získává oblibu jako alternativa rybího oleje.

Vyrábí se z krillu, což je druh malých korýšů, které konzumují velryby, tučňáci a další mořští živočichové.

Stejně jako rybí olej je zdrojem mastných kyselin DHA a EPA. Jde o typy omega-3 tuků, které se vyskytují pouze v mořských zdrojích. Mají v těle důležité funkce a jsou spojovány s řadou zdraví prospěšných účinků (1, 2, 3, 4).

Proto je dobré užívat doplněk stravy obsahující EPA a DHA, pokud nekonzumujete doporučovaných 250g mořských plodů týdně (5).

Krillový olej je často označován za lepší alternativu než rybí olej.

1. Olej z krillu je vynikající zdroj zdravých tuků

Krillový olej i rybí olej obsahují omega-3 mastné kyseliny EPA a DHA.

Některé důkazy ale naznačují, že tuky obsažené v krillovém oleji mohou být pro tělo lépe využitelné než tuky z rybího oleje, protože většina omega-3 tuků v rybím oleji je uložena ve formě triglyceridů (6).

Naopak velká část omega-3 tuků v krillovém oleji se nachází ve formě molekul zvaných fosfolipidy, které se mohou snadněji vstřebávat do krevního oběhu (6).

Několik studií zjistilo, že krillový olej je při zvyšování hladiny omega-3 účinnější než rybí olej, a vyslovilo hypotézu, že důvodem mohou být právě jejich rozdílné formy omega-3 tuků (6, 7).

Jiná studie pečlivě porovnala množství EPA a DHA v krillovém a rybím oleji a zjistila, že oleje jsou obdobně účinné při zvyšování hladiny omega-3 v krvi (8).

Je zapotřebí dalších výzkumů a klinických studií, aby se zjistilo, zda je krillový olej skutečně účinnějším a biologicky dostupnějším zdrojem omega-3 tuků než rybí olej.

Již nyní ale víme, že olej z krillu ve formě doplňku stravy bývá odolnější proti oxidaci než rybí olej.

2. Krill může pomoci bojovat proti zánětům

Bylo prokázáno, že omega-3 mastné kyseliny, které jsou obsaženy v krillovém oleji, mají v těle důležité protizánětlivé funkce (9).

Ve skutečnosti může být krillový olej v boji proti zánětům ještě účinnější než jiné mořské zdroje omega-3, protože se zdá, že je pro tělo snadněji využitelný. Oproti rybímu oleji nám tak stačí menší množství toho z krillu.

Krillový olej navíc obsahuje růžovooranžové barvivo astaxanthin, které má protizánětlivé a antioxidační účinky (9).

Několik studií se začalo zabývat konkrétními účinky krillového oleje na záněty.

Jedna studie například zjistila, že snižuje produkci molekul způsobujících záněty, když byly do lidských střevních buněk vneseny škodlivé bakterie (9).

Studie na 25 lidech s mírně zvýšenou hladinou tuků v krvi zjistila, že užívání 1000 mg doplňků krillového oleje denně zlepšuje marker zánětu dokonce účinněji než 2000 mg doplňku purifikovaných omega-3 denně (10).

Studie na 90 osobách s chronickým zánětem navíc zjistila, že užívání 300 mg krillového oleje denně stačilo ke snížení markeru zánětu až o 30 % po jednom měsíci (11).

Přestože existuje pouze několik studií zkoumajících krillový olej a jeho vliv na záněty, zdá se, že dostatečně prokázaly příznivé výsledky.

3. Krill může pomoci s artrózou a bolestí kloubů

Protože krillový olej pomáhá snižovat zánět, může také zlepšovat příznaky artritidy a bolesti kloubů, které jsou často důsledkem zánětu.

Studie, která zjistila, že krillový olej významně snižuje marker zánětu, také prokázala, že krillový olej snižuje ztuhlost, funkční poruchy a bolest u pacientů s revmatoidní nebo osteo artrózou (11).

Druhá, malá, ale dobře navržená studie na 50 dospělých osobách s mírnou bolestí kolen zjistila, že užívání krillového oleje po dobu 30 dnů významně snížilo bolest účastníků při spánku a stání. Rovněž se jim zvýšil rozsah pohybu (12).

Kromě toho vědci zkoumali účinky krillového oleje u myší s artritidou. Když myši užívaly krillový olej, zlepšilo se jim skóre artritidy, měly menší otoky a méně zánětlivých buněk v kloubech (13).

I když je k potvrzení těchto výsledků zapotřebí dalších studií, zdá se, že krillový olej má dobrý potenciál jako doplňková léčba artritidy a bolesti kloubů.

4. Krill může zlepšit hladinu lipidů v krvi a zdraví srdce

Omega-3 tuky, konkrétně DHA a EPA, jsou považovány za zdraví prospěšné pro srdce (2).

Výzkum ukázal, že rybí tuk může zlepšit hladinu lipidů v krvi, a účinný se zdá být i olej z krillu. Studie ukázaly, že může být obzvláště účinný při snižování hladiny triglyceridů a dalších krevních tuků (2, 14, 15, 16, 17).

Jedna studie porovnávala účinky krilového oleje a purifikovaných omega-3 na hladinu cholesterolu a triglyceridů.

Pouze krill olej zvýšil hladinu "dobrého" cholesterolu s vysokou hustotou lipoproteinů (HDL). Byl také účinnější při snižování markeru zánětu, přestože jeho dávka byla mnohem nižší. Na druhou stranu čisté omega-3 byly účinnější při snižování triglyceridů (10).

Nedávný přehled sedmi studií dospěl k závěru, že krill olej je účinný při snižování "špatného" LDL cholesterolu a triglyceridů a může zvyšovat i "dobrý" HDL cholesterol (17).

Jiná studie srovnávala krill olej s olivovým olejem a zjistila, že krillový olej významně zlepšuje výsledky inzulínové rezistence a také funkci výstelky cév (18).

Je zapotřebí provést další dlouhodobé studie, aby bylo možné zjistit, jak krillový olej ovlivňuje riziko srdečních onemocnění. Na základě dosavadních důkazů se však zdá, že je účinný při zlepšování některých známých rizikových faktorů.

5. Krill může pomoci s příznaky PMS a menstruační bolesti

Konzumace tuků omega-3 může obecně přispět ke snížení bolesti a zánětu (19).

Několik studií zjistilo, že užívání omega-3 nebo doplňků stravy s rybím tukem může pomoci snížit menstruační bolest a příznaky premenstruačního syndromu (PMS). V některých případech natolik, že se sníží užívání léků proti bolesti (20, 21, 22, 23, 24).

Jedna studie porovnávala účinky krillového a rybího oleje u žen s diagnózou PMS (25).

Studie zjistila, že ačkoliv oba doplňky vedly ke statisticky významnému zlepšení příznaků, ženy užívající krillový olej užívaly výrazně méně léků proti bolesti než ženy užívající rybí olej (25).

Tato studie naznačuje, že krillový olej může být při zlepšování příznaků PMS přinejmenším stejně účinný jako jiné zdroje omega-3 tuků, ne-li více.

6. Doplňování oleje z krillu je snadné

Užívání krillového oleje je jednoduchý způsob, jak zvýšit příjem EPA a DHA.

Kapsle jsou obvykle menší než kapsle doplňků stravy s rybím olejem a mohou méně způsobovat říhání nebo rybí pachuť.

Krillový olej je také obvykle považován za udržitelnější volbu než rybí olej, protože krill je velmi hojný a rychle se rozmnožuje. Ročně je navíc celosvětově možné vylovit jen asi 1% biomasy krillu, takže zbývá dost pro velryby, tučňáky a další mořské živočichy. Na rozdíl od rybího oleje obsahuje také astaxanthin.

Zdravotnické organizace obvykle doporučují příjem 250-500 mg DHA a EPA denně dohromady (26).

Než však bude možné doporučit ideální dávkování krillového oleje, je třeba provést další studie. Nezapomeňte se řídit pokyny na obalu nebo se poraďte se svým lékařem.

Nedoporučuje se překročit 5 000 mg EPA a DHA dohromady za den, a to ani ze stravy, ani z doplňků stravy (26).

Na závěr mějte na paměti, že někteří lidé by neměli krillový olej užívat bez konzultace s lékařem. Patří sem všichni, kdo užívají léky na ředění krve nebo lidé připravující se na operaci (4).

Je to proto, že omega-3 tuky mohou mít ve vysokých dávkách protisrážlivý účinek, i když současné důkazy naznačují, že to nemusí být škodlivé.

Užívání krillového oleje byste se měli vyhnout také v případě, že máte alergii na mořské plody.

Shrnutí článku 🎓

Krill olej si rychle získává jméno jako alternativa rybího oleje.

Může nabízet jedinečné výhody, jako je menší dávkování, antioxidanty, udržitelný zdroj a méně vedlejších účinků.

Zda má skutečně lepší vlastnosti než rybí olej, se teprve ukáže a k objasnění jeho zdravotních účinků a ideálního dávkování je třeba provést další studie.

Dosavadní poznatky však naznačují, že krillový olej je účinným zdrojem omega-3 tuků, který nabízí několik vědecky podložených výhod.

Zdroje

Fotky: Aroha

 

(1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25285409
(2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25062404
(3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22332096
(4) https://ods.od.nih.gov/factsheets/Omega3FattyAcids-HealthProfessional/
(5) https://health.gov/dietaryguidelines/2015/resources/2015-2020_Dietary_Guidelines.pdf
(6) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26357480
(7) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24304605
(8) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26328782
(9) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26493628
(10) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27279841
(11) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17353582
(12) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27701428
(13) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2907316/
(14) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23706001
(15) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26666303
(16) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24461313
(17) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28371906
(18) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26504524
(19) http://www.pnas.org/content/100/4/1751
(20) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25363189
(21) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8623866
(22) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22261128
(23) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28356030
(24) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23642943
(25) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12777162
(26) https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2815

Přihlášení zavřít